Nagradna igra ili nagradni natječaj: Koja je razlika?

Napravili smo detaljnu usporedbu kako bismo tvrtkama pomogli u odluci koja je vrsta promocije bolja za njihove ciljeve – nagradna igra ili natječaj.

Potrebno je razumjeti razlike između ovih koncepata prilikom planiranja promocije. Što odabrati i kako izbjeći neke česte pogreške?

Osnovna razlika između nagradne igre i nagradnog natječaja je element sreće. U nagradnim igrama dobitnici se izvlače slučajnim odabirom, dok se u nagradnom natječaju biraju prema određenom kriteriju ili ostvarenom rezultatu. Zato je u kontekstu natječaja točnije govoriti o pobjednicima.

Pravna regulativa

Različiti pravni propisi još su jedna važna razlika. Nagradne igre regulirane su posebnim zakonima i pravilnicima. Ponajbolji opis nagradne igre nalazi se u objašnjenju pojma nagradnog fonda:

Fond nagrada jesu dobra ili usluge koje se ne mogu zamijeniti za novac, a koje priređivač dodjeljuje dobitnicima nagrada slučajnim odabirom, sukladno pravilima nagradne igre.

Pravilnik o priređivanju nagradnih igara, Članak 2. Stavak (8)

Natječaji s druge strane, imaju puno širu definiciju:

Nagradnom igrom ne smatraju se društvene igre znanja – kvizovi iz članka 69. stavka 3. Zakona, kao ni razne vrste natjecanja u kojima se nagrade dijele ovisno o rezultatu ili temeljem odluke ili ocjene stručnog povjerenstva.

Pravilnik o priređivanju nagradnih igara, Članak 3. Stavak (3)

Nagradni natječaj obuhvaća različite podtipove: igre znanja – kvizove, sportska natjecanja, kreativne natječaje, izbore ljepote itd. S obzirom na to da nagradni natječaji nisu pod nadzorom Ministarstva financija, odgovornost za transparentnu provedbu leži isključivo na organizatoru.

Osnovni pojmovi

Ako govorimo o nagradnim promocijama u maloprodaji, možemo se držati ove terminologije:

Nagradna igraNagradni natječaj
PriređivačOrganizator
SudioniciNatjecatelji
IzvlačenjeOdređivanje / biranje
DobitniciPobjednici

Prilikom pisanja pravila nagradne igre važno je paziti na korištenje ispravnih termina.

Često dolazi do pogrešaka kada se pravila nagradnog natječaja prilagođavaju za nagradnu igru. U takvim slučajevima u pravilima nagradne igre možemo pronaći termine kao što su “natjecanje”, “natjecatelji”, “biranje dobitnika” i slično. Također se prepisuju odredbe koje su nepotrebne ili suvišne.

Najčešće pogreške kod provedbe nagradnih natječaja

Način sudjelovanja u nagradnom natječaju može biti: pisanje komentara na objave, tagiranje prijatelja, pisanje priče ili recepta, snimanje fotografije ili videa. Jedna od zamki organizacije nagradnog natječaja je što očekivanja sudionika rastu s uloženim trudom. Na primjer, ako je u pitanju natječaj u kojem treba poslati fotografiju jela, natjecatelj će uložiti dosta truda i bit će razočaran ako ne osvoji nagradu.

S obzirom na to da pravila nagradnih natječaja nisu pod nadzorom Ministarstva financija, često se pišu u slobodnoj formi pa je veća mogućnost pogreške. U nastavku su navedene neke od njih.

Pogreške u mehanizmu i pravilima natječaja

Nema transparentnosti – Čest slučaj kod natječaja na društvenim mrežama. Proces biranja ili ocjenjivanja nije transparentan ili ga samostalno radi jedna osoba što otvara prostor za nepravilnosti.

Kriteriji odabira su nejasni ili apstraktni – Na primjer, nije dovoljno napisati “odabrat ćemo tri najbolja”. Koji je točno kriterij prema kojem se biraju “najbolji”?

Nepoštena konkurencija – Bilo koji mehanizam u kojem pojedinci ili grupa pojedinaca može imati veliku prednost nad ostalima. Dobar primjer su natječaji za najbolji recept ili fotografiju jela u kojima pobjeđuju food blogeri. Iako je vjerojatno takvo jelo zaista bilo među najboljima, postavlja se pitanje je li natjecanje pošteno.

Mehanizmi u kojem postoji mogućnost varanja

Varanje – Gotovo svaki online natječaj koji se provodi nekom igrom, kao što je memory, kviz na principu brzine ili jednostavna igrica, sa sobom donosi pojedince koji pokušavaju varati na razne načine – od domišljatosti do varanja pomoću specijalnih programa. Tada se pojavljuju nerealni i nemogući rezultati, a to rezultira negativnim publicitetom i žalbama. Ponekad se ovo više ne može raspetljati, jer je organizatoru nemoguće razaznati koji sudionici varaju. Zbog navedenog, ne preporučujemo ovu vrstu natječaja.

Lažni profili – Ovo je bio velik problem u vrijeme kada je Facebook tolerirao nagradne natječaje s mehanizmom “pobjeđuje komentar s najviše lajkova”. Još uvijek se pojavljuje kada postoji glasovanje između fanova i tagiranje. Ukratko, postoje osobe sa stotinama lažnih profila koje si na taj način povećavaju šansu za osvajanje nagrade. Neupućeni organizator će biti zadovoljan s dobrim odazivom, a u stvarnosti će većina prijava biti od lažnih profila kako bi ostvarili nepoštenu prednost.

Za bilo kakvu vrstu varanja i pokušaja manipulacije s lažnim profilima vrijedi pravilo – što je vrijednost nagrade veća, veća je vjerojatnost da će pojedinci pokušati varati. To proizlazi iz prirode mehanizma u kojem bez kupnje proizvoda i uz malo truda, netko može osvojiti vrijedne nagrade.

Proceduralne pogreške organizatora natječaja

Neozbiljnost i nemar u provedbi – Događa se kod natječaja na društvenim mrežama, pogotovo kod manjih tvrtki. Na primjer: nepridržavanje pravila, zaboravljanje na odabir pobjednika, nepridržavanje rokova i slično.

Prikrivena nagradna igra – Organizator nešto naziva natječajem, oglašava kao natječaj, prima prijave za natječaj, a na kraju dobitnike izvlači slučajnim odabirom. Čim postoji slučajan odabir u pitanju je nagradna igra i potrebno ju je prijaviti Ministarstvu financija.

Slično vrijedi i za promocije tipa “svaka prijava dobiva” u kojima se svima dijeli neki sitni promo proizvod, a nekoliko vrijednih nagrada dijeli se slučajnim odabirom (ili još gore, nije opisano po kojem se kriteriju dijele). Ovo je također prikrivena nagradna igra bez prijave nadležnom Ministarstvu.

Čak i kada organizator pazi na detalje u provedbi natječaja, treba voditi računa o mehanizmu.

Jedna od pogrešaka pri odabiru mehanizma je kombiniranje elemenata nagradne igre i natječaja. Na primjer, u nedostatku vremena za organizaciju nagradne igre, a s ciljem povećanja prodaje, tvrtka umjesto nagradne igre napravi natječaj koji kombinira dva uvjeta – kupnju proizvoda i dodatni kreativni zadatak. Relativno mali broj kupaca spreman je na ovakav angažman. Ako se od kupaca očekuje da kupe neki proizvod za sudjelovanje, bolje je napraviti nagradnu igru i svima dati šansu u izvlačenju.

Kada odabrati nagradnu igru, a kada natječaj?

U većini slučajeva nagradna igra je bolji mehanizam iz jednostavnog razloga – riječ je o transparentnoj vrsti promocije koja omogućuje ravnopravnu mogućnost za osvajanje nagrada svim sudionicima koji ispune uvjete iz pravila.

Nagradne igre koriste se za povećanje prodaje, brand awareness i privlačenje novih kupaca ili korisnika.

Jedan od ciljeva može biti nagrađivanje postojećih, lojalnih kupaca. Često od dobitnika dobijemo email sa zahvalom za primljenu nagradu u kojem pišu kako su sretni što su nagrađeni jer “obožavaju naše kekse” ili “cijeli život kupuju samo našu kavu”.

Nagradni natječaji dobri su za povećanje interakcije na društvenim mrežama, a u tu svrhu ih koriste i veće tvrtke svjesne svih izazova u provedbi.